Anna Oppermann: Text im Ensemble und Funktion des Fotos in der Methode


I. in: Kunstforum International, Vol. 33, 3/79, p. 218 (also published in the catalog: Anna Oppermann Ensembles 1968 bis 1984, Hamburg and Brussels 1984, pp. 64-65)*)

II. English translation

 

I.


Text im Ensemble

Funktion des Fotos in der Methode



Text im Ensemble

Im Ensemble gibt es Texte aus der Umgangs-, Untergrund- und Intellektuellensprache -- für Gebildete, Ungebildete und Eingeweihte --, Texte spontaner, emotionaler Reaktionen und solche, die einen über das Subjektive hinaus, allgemeinen Sinn-, Bedeutungs-, bzw. Begründungszusammenhang herzustellen versuchen.

Es gibt Texte über das Ensemble und im Ensemble, im Foto und in den Zeichnungen, über Fotos und über Zeichnungen. Die meisten Texte stammen von anderen, und zwar aus verschiedenen Bezugssystemen. Es sind gesammelte Fragen, Deutungsversuche (Projektionen), Gesprächsfragmente, es sind Zitate aus Presse und Literatur verschiedener Fachbereiche, die sich bestimmten Ensemblethemen zuordnen lassen.

Gesammelt werden Zitate, die persönlichen Ansichten entsprechen, sie verstärken, ihnen widersprechen und solche, die grotesk, simplifizierend, brutal und gefährlich sind (Beispiele aus Werbung und Presse), deren Wirkung analysiert werden soll.

Von mir gibt es hauptsächlich Texte oder Diagramme zur Ensemblemethodik allgemein oder Themen-, Entstehungs- und Orientierungsdiagramme zu speziellen Ensembles. Außerdem einiges aus der kathartischen Phase, Erinnerungsfetzen, Assoziationsreihen -- die aber für andere weniger im Detail wichtig sein sollen und nur als Hinweis gemeint sind, daß private, subjektive Äußerungen in einer bestimmten Phase der Methode erlaubt, bzw. gefordert werden.

Es gibt Texte, die hervorgehoben sind durch Vergrößerungen oder exponierte Präsentation, andere, die nur von mir und solche, die eher beiläufig in einem versteckten Winkel gefunden und entziffert sein wollen.

Es gibt entsprechende, sich widersprechende, bedeutungsähnliche, sich bedingende, unverständliche, mißverständliche, schwerverständliche und naiv erläuternde -- banale, kluge, kitschige, mutige, brave, säuische, gesittete und provozierende Texte.

Ich liebe die Konfrontation von Hehrem und Banalem, von Alltagsrealität (Grundbedürfnissen) und verschrobenen Formulierungen, moralisierenden Theorien und Ansprüchen, von Objekt und Transformation (Begriff, Abstraktion). Die Ensembles werden häufig verglichen mit (Devotionalien-)Altären -- sie dürfen ebenso verglichen werden mit den Erinnerungsansammlungen auf Buffets und Kaminsims der Bürger, auch mit Schreibtisch-Unordnung oder der Steckzettelwand geistig Arbeitender aber auch mit unaufgeräumten Kinderzimmern. Ensemble ist von allem etwas (aber auch mehr). Das räumlich Arrangierte, die mögliche Ortsveränderung der Bestandteile, ihre inneren Verschiedenheiten ermöglichen ungewohnte Kombinationen und Bedeutungszuschreibungen -- vermeiden Linearität, Zwangsläufigkeit von Denkklischees, trainieren Flexibilität und Kreativität.



Funktion des Fotos in der Methode

Im Ensemble befinden sich hauptsächlich Fotos früherer und aktueller Ensemblezustände (Teilansichten, Gesamtansichten), nämlich Fotos von räumlich arrangierten Objekten, Skizzen, Texten, Bildern und Fotos von Objekten, Skizzen, Texten, Bildern und Fotos mit . . . usw.

Es gibt Fotos verschiedener Größen, vom 23 x 23 mm-Format bis zu 2,50 qm-Vergrößerungen.

Das Foto grenzt ein, hält fest und macht fest, was im realen Aufbau den Standort wechseln kann, es faßt zusammen, macht Hervorhebungen deutlicher, läßt anderes durch Verkleinerungen für Außenstehende unkenntlich bzw. abstrakt werden, es transponiert Räumliches in die Fläche und erleichtert oder erzwingt so eine Distanz zum Ensemble (-Thema) in das man (solange es räumlich arrangiert ist) im wahrsten Sinne des Wortes eingehen, (hineingehen) aufgehen konnte.

Das Foto ist Dokument von Erlebnis- und Reflexionskomplexen und als Erinnerungshilfe (und Assoziationsauslöser) notwendig bei weiterführenden Reflexionen.

Das Foto eines Arrangements vom fotografierten Objekt, realem Objekt, verbalisiertem Objekt (Zeichnung -- Bild des Objekts) ist für mich Analogie des Begriffes Metaebene.

Es erleichtert (macht möglich) Aussagen (oder Erkenntnisse) über das Verhältnis (die Beziehung) der verschiedenen Elemente zueinander.



*[in the catalog from 1984 the paragraph "Funktion des Fotos in der Methode" was printed before the one on "Text im Ensemble"]




II.


Text within the ensemble

Texts written in everyday language, underground language and the language of intellectuals -- for the educated, uneducated and initiated -- texts of spontaneous emotional reaction and texts which, over and above the subjective, attempt to establish meaning and connections -- all of these are found within the ensemble.

There are texts about the ensemble and in the ensemble, in the photos and in the drawings, about photos and about drawings. Most of the texts originate from others, and even out of differing connection systems. They are collected questions, attempts at clarity (projections), fragments of conversation, they are quotes from the press and literature from varying fields, writings which lend themselves to specific ensemble themes.

Quotations have been collected; quotations which speak to personal views, which strengthen and contradict them, and quotes which are grotesque, simplified, brutal and dangerous (examples from advertising and the press), whose effects need to be analyzed.

From me come primarily texts or diagrams specific to the ensemble methods in general or theme-, creation- and orientation diagrams for special ensembles. Additionally (from me) things from the cathartic phase, memory threads, associated concepts -- these are less important in detail for others than for the message they send, that private and subjective observations are not only allowed, but also promoted in a specific phase of the method.

There are texts which are emphasized through enlargements or exponential presentation, and others, only decodable by me and those which tend to wait in a hidden corner hoping to be casually discovered.

There are texts which are related, contradictory, similar in meaning, conditional, indecipherable, misunderstood, difficult to understand and naively explanatory; banal, clever, kitschy, brave, worthy, filthy, civilized and provocative texts.

I love the contradiction between the lofty and the banal, from the daily reality (basic needs) and eccentric formulations, moralizing theories and pretensions, from object and transformation. (concept -- abstraction). The ensembles are often compared with (devotional) altars -- they may just as well be compared with the collections of memories on sideboards and fireplace mantels of average people, or with the unorganized desk or bulletin board of an intellectual, but also with a child's messy room. Ensemble is a little of each (while also more). The spatially arranged objects, the possible repositioning of the pieces which make up the whole, which make possible unusual combinations and meanings through their inner differences - these avoid linearity and the inevitability of thought clichés, while training for flexibility and creativity.

[Translation: Marie Oamek]



Photograph in the Methodology

The ensemble comprises photographs in the main of older and more recent states of the ensemble itself (including both partial and wider perspectives) - namely photographs of spatially arranged objects, sketches, texts and images; and photographs of objects, sketches, texts and images; and photographs with ... etc.

The photographs are of different sizes, from 23mm x 23mm format to 2.5m2 enlargements.

The photograph demarcates, captures and anchors that which - in the practical construction of the ensemble - can change its position; it encapsulates, makes highlights bolder and - by scaling down the photographs - makes other elements unrecognisable to the outsider even making them more abstract; it transposes a dimension of spatiality to a dimension of area, easing -- or forcing -- distance to the ensemble (theme) into which get in to (as long as it was spatially arranged) and experience.

The photograph documents the complexes of experience and reflection and serves as an aide memoire (sparking off associations) necessary for further reflection.

For me, the photograph of an arrangement from the photographed object, real object, verbalised object is analogous to the concept of metalevel.

It eases (even makes possible) expression (or insight) about the relations (relationship) of the various elements to each other.

[Translation: Michael Alger]


[Complete original German text and bibliographical information see above]