Thema, Stichworte
Umarmungen, Frau, Mutter, Mutter mit Kind, D. Duck auf Wanderschaft,
Unschuld, Frauenrolle, Geheimnis, Rätsel, Schwangerschaft, unbefleckte
Empfängnis, befleckte Erkenntnis, Brust, Brustwarze, Marmormadonna del Latte, hinter die Fassade gucken, Botticelli-Venus,
Simonetta Vespucci, männlich -- weiblich, einerseits -- andererserts, Kreuz, Fensterkreuz,
Freude, Ricardo
Die wichtigsten Ausgangsobjekte verschiedener Assoziationen sind:
1. Umklammerungsobjekt (Florenz 1977). Material: Plastilin, Papier.
Maße: 8,5 cm hoch, 4,5 cm breit (Schulter), 1,5 cm dick.
Eine Figur, menschenähnlich, umfaßt eine andere, etwas kleinere,
deren Außenkontur der größeren entspricht. Beide sind gesichtslos
und geschlechtsneutral .
2. Augenbühne (oder ein liegendes Gesicht?), begehbar (Florenz
1977). Material: Holz, Plastilin, Gras, Steine. Maße des Modells:
12,5 x 12 x 4 cm.
Dort wo der Mund wäre, befindet sich eine offene Feuerstelle.
3. Rote Fassade mit fensterähnlichem Durchblick (Hamburg 1978).
Material: mit verschiedenen Rottönen bemalter Stoff. Maße: 41
x 38 cm.
Ich bestehe auf dem Hinweis, die Farbe "rot wie Blut" spielt,
wenn überhaupt, eine sehr untergeordnete Rolle.
4. Kitschandenken aus Florenz in einer hausähnlichen, offenen
Feuerstelle (gefunden Florenz 1977). Material: buntes Porzellan,
Kunststoff, Messing. Maße: 19 x 17,5 x 4 cm.
Im Dach ein Abbild von "il Duomo -- Firenze". Über der Feuerstelle
ein Spruch, der übersetzt ungefähr besagt, "das Mutterherz ist
immer das treueste" -- cuore di Mamma è sempre il piu sincero.
5. Mensch (Frau?) auf dem Bed sitzend aus weißem Karton geschnitten
und gefaltet (Paris 1969). Maße: ca. 13 x 16 x 10 cm.
Versehentlich mit Tomatensaft bespritzt; Stichwort: befleckte
Erkenntnis.
6. Bräunliche Flecken auf weißem Leinen, entstanden durch den
langsamen Vergammelungsprozeß von drei Tomaten (Florenz 1977).
Maße: ca. 20 x 30 cm. Vieldeutig à la Rorschach. M. erkennt in
der Mine ein Auge.
7. Diverse Zitate, vor allem eine Gedichtzeile von R.M.R. aus
den Duineser Elegien. "Wer, wenn ich schriee, hörte mich denn
aus der Engel Ordnungen? und gesetzt selbst, es nähme einer mich
plötzlich ans Herz: ich verginge von seinem stärkeren Dasein.
Denn das Schöne ist nichts als des Schrecklichen Anfang ..."
Aus der Auflistung der Themen und Stichworte sowie der wichtigsten
Ausgangsobjekte ergeben sich Themenschwerpunkte, mögen die Reaktionen
und Assoziationen der Rezipienten auch individuell verschieden
sein, was nicht nur erlaubt, sondern auch gewünscht ist.
[the red marked passages were added to the listing in 1989, while the
yellow labeled word only occurs in the version from 1984]
*) [this is probably a printing error. The masculine Italian name
Ricardo (Richard) doesn't appear a second time in the entire ensemble,
but the word Ricordo (memory) is used multiple times]
II.
Theme, key words
Embraces, woman, mother, mother with child, the travels of D.
Duck, innocence, roles of women, secret, riddle, pregnancy, immaculate
conception, tarnished awareness, breast, marble Madonna del Latte,
looking behind the facades, Botticelli-Venus, Simonetta Vespucci,
masculine -- feminine, one side -- the other side, cross, window
cross-bars, pleasure, Ricardo
The fundamental objects of associations:
"1. Embracing Object (Florence, 1977) Material: plasticine, paper.
Size: 8.5 cm high, 4.5 cm wide at the shoulder, 1.5 cm thick.
A figure, similar to a person, which encompasses another figure,
somewhat smaller, who's outline corresponds with that of the larger
one. Both are faceless and sexless.
2. Eye-stage (or a reclining face?) traversable (Florence 1977).
Material: wood, plasticine, grass, stones. Size of the model:
12.5 x 12 x 4 cm. An open fire place is located where the mouth
would be.
3. Red facade with a view as though through a window (Hamburg
1978). Material: fabric painted with varying tones of red. Size:
41 x 38 cm.
It is important to me to state that the color »red as blood« plays
a very minor role, if any at all.
4. Kitsch souvenir from Florence, in the form of an indoor, open
fireplace (found in Florence, 1977). Material: colorful porcelain,
plastic, brass. Size: 19 x 17.5 x 4 cm.
On the top is picture of »il Duomo -- Firenze.« Over the fireplace
hangs a saying, which, when translated, says approximately »the
mother's heart is always the most faithful« -- cuore di Mamma
è sempre il piu sincero.
5. Person (woman?) sitting on a bed, cut out of white cardboard
and folded (Paris, 1969). Size: approx. 13 x 16 x 10 cm.
Accidentally squirted with tomato juice; key word: maculate perception.
6. Brownish stains on white linen, which came into being through
the slow rotting process of three tomatoes (Florence 1977). Size:
approx. 20 x 30 cm.
Ambiguous à la Rorschach. M. sees an eye in the middle.
7. Various quotations, above all the line of a poem by R. M. R.
(Rainer Maria Rilke) out of the Duinese Elegies. »Who, if I cried,
would hear me among the angelic orders? And even if one of them
suddenly pressed me against his heart, I should fade in the strength
of his stronger existence. For Beauty's nothing but the beginning
of Terror ...«
From the listing of the themes and key words, as well as the most
important fundamental objects, key points of the theme are developed.
It is not only allowed, but also hoped, that the reactions and
associations of the recipients will differ between individuals."
*)[the masculine Italien name Ricardo is printed here. He doesn't
appear a second time in the entire ensemble, but the word Ricordo
(memory) is used multiple times. It is possible that this is a
printing error]
[Translation: Marie Oamek
Original German text and bibliographical information see above]
*)[Translation from the German by J.B. Leishman & Stephen Spender,
Holgarth Press, London, 1957]